The information on good practices contained in this section aims to facilitate the exchange of ideas concerning anti-corruption policies, measures, structures and actions and to promote businesses integrity. It is not an assessment of their implementation and should not be interpreted as an opportunity to promote the companies and organizations that have developed them.
One hospital in Bulgaria has developed a comprehensive anti-bribery policy which is published on its website. The procedure covers objectives and scope (including the persons it applies to - all employees, third parties and their representatives, suppliers, patients); a plan for introducing the anti-corruption procedure; bodies responsible for anti-bribery measures; general requirements to prevent bribery, corruption and improper payment of any kind; anti-corruption duties of employees; expectations of third parties and their representatives in view of preventing corruption; control measures; training and awareness-raising requirements; record keeping; systematic review; third party risk management. The document is accompanied by the following appendixes: relevant anti-corruption legislation; types of corruption; specimen anti-bribery and anti-corruption contract clauses; declarations for suppliers/service providers. Read more.
По време на работата си с Медицински център Фи Хелт, екипът на Асоциация „Прозрачност без граници“ открои добра практика в сферата на здравеопазването и работата с много на брой клиенти и чувствителна информация, а именно управленското решение на д-р Даниела Чавдарова, управител на медицинския център, да въведе политика за управление на сигнали без да е задължено лице съгласно Закона за защита на лицата, които подават сигнали за нарушения. В медицинския център е създадена практиката да се обръща внимание на служителите и съществува култура на споделяне с ръководството. Именно заради това, д-р Чавдарова пожела разработване на Политика за управление на сигнали, която да въплъти въведените в дружеството добри практики в това отношение. Това подобрява качеството на управленските процеси и затвърждава културата на ангажираност у служителите. Д-р Чавдарова се води от разбирането, че служителите, както и ръководството не трябва да изпитват страх от подаването на сигнали и че културата на откритост работи в полза на медицинския център, а не срещу него.
По време на работата си с Кировци ЕООД, компания с над 20 годишен опит в металообработването, експертите на Асоциация „Прозрачност без граници“ разработиха Етичен кодекс, който въплъти съществуващата организационна култура в дружеството. По време на съвместната си работа, представителите на двете организации съставиха заедно рамката на кодекса, водени от общото разбиране за прозрачност, отчетност и коректност. Бидейки микропредприятие, ръководството на компанията не е отчитало необходимостта от наличие на Етичен кодекс, в който да декларира ценности, от които се ръководи. В последствие, наличието му създава нови партньорства за компанията и възможност за участие в международни програми за подкрепа.
В процеса на работа с представители на ръководството на АЕЦ Козлодуй по въвеждане на стандартите за Бизнес интегритет, разработени от експерти от Асоциация „Прозрачност без граници“ в съществуващата документация на дружеството стана ясно, че в организационната им структура има звено, до което служителите могат да се допитват при етични дилеми. Тази неформална функция в последствие бе разписана официално по съвет на експертите на Асоциацията, т.к. наличието на такъв тип добра практика показва висока култура на споделяне у служителите и познаване на средата и в допълнение има превантивен ефект – чрез споделянето може да бъде избегнато извършването на бъдещо нарушение.
+359 2 986 77 13
mailbox@business.transparency.bg
Sofia