BG | EN
Search
Close this search box.

Добри практики

Информацията относно добрите практики, представени тук, има за цел да съдейства за обмена на идеи относно политики, мерки, структури и действия за противодействие на корупцията и за почтеност в бизнеса. Тя не представлява оценка на прилагането им и не следва да се интерпретира като възможност за промотиране на компании и организации, които са ги разработили.

Една от болниците в страната е разработила детайлна процедура за борба с подкупите, която е публикувана на сайта. Процедурата съдържа регламент относно: целите и обхвата (включително лицата, за които се отнася – всички служители, трети страни и техни представители, доставчици, пациенти); план за внедряване на антикорупционната процедура; отговорни структури за борба с подкупите; общи изисквания за предотвратяване на подкупи, корупционни практики и неправомерни плащания от всякакъв вид; задължения на служителите във връзка с противодействие на корупцията; изисквания за поведението на трети лица и техни представители във връзка с превенция на корупционни практики; мерки за контрол; изисквания за обучение и повишаване на осведомеността; отчетност; систематичен преглед; управление на риска, свързан с трети лица. Документът съдържа приложения относно: релевантното антикорупционно законодателство; видове корупция и основни изразни форми; образец на договорните клаузи за борба с подкупите и корупцията; декларации за доставчици на стоки и услуги.  Прочети повече.

По време на работата си с Медицински център Фи Хелт, екипът на Асоциация „Прозрачност без граници“ открои добра практика в сферата на здравеопазването и работата с много на брой клиенти и чувствителна информация, а именно управленското решение на д-р Даниела Чавдарова, управител на медицинския център, да въведе политика за управление на сигнали без да е задължено лице съгласно Закона за защита на лицата, които подават сигнали за нарушения. В медицинския център е създадена практиката да се обръща внимание на служителите и съществува култура на споделяне с ръководството. Именно заради това, д-р Чавдарова пожела разработване на Политика за управление на сигнали, която да въплъти въведените в дружеството добри практики в това отношение. Това подобрява качеството на управленските процеси и затвърждава културата на ангажираност у служителите. Д-р Чавдарова се води от разбирането, че служителите, както и ръководството не трябва да изпитват страх от подаването на сигнали и че културата на откритост работи в полза на медицинския център, а не срещу него.

По време на работата си с Кировци ЕООД, компания с над 20 годишен опит в металообработването, експертите на Асоциация „Прозрачност без граници“ разработиха Етичен кодекс, който въплъти съществуващата организационна култура в дружеството. По време на съвместната си работа, представителите на двете организации съставиха заедно рамката на кодекса, водени от общото разбиране за прозрачност, отчетност и коректност. Бидейки микропредприятие, ръководството на компанията не е отчитало необходимостта от наличие на Етичен кодекс, в който да декларира ценности, от които се ръководи. В последствие, наличието му създава нови партньорства за компанията и възможност за участие в международни програми за подкрепа.

В процеса на работа с представители на ръководството на АЕЦ Козлодуй по въвеждане на стандартите за Бизнес интегритет, разработени от експерти от Асоциация „Прозрачност без граници“ в съществуващата документация на дружеството стана ясно, че в организационната им структура има звено, до което служителите могат да се допитват при етични дилеми. Тази неформална функция в последствие бе разписана официално по съвет на експертите на Асоциацията, т.к. наличието на такъв тип добра практика показва висока култура на споделяне у служителите и познаване на средата и в допълнение има превантивен ефект – чрез споделянето може да бъде избегнато извършването на бъдещо нарушение.